dinsdag 15 oktober 2019

Dorp van mijn jeugd


In het dorp van mijn jeugd
gaat alles zijn gang
slaat de slager nog zijn slag
preekt de pastoor over deugd
en maakt lichtgelovigen bang.

In het dorp van mijn jeugd
loopt nieuwe jeugd school
boeren de boeren achteruit
raken akkervogels op de dool
is er altijd wel een nering die sluit.

In het dorp van mijn jeugd
floreren de roddels als vanouds
liggen mijn littekens op de macadam
heeft elke lelijkheid iets vertrouwds
en klinkt de echo van een toekomst
die ook al in mijn tijd niet kwam.

In het dorp van mijn jeugd
moet er groen wijken voor wijken
dromen mensen ver weg van de stad
hoe ze rust en vrede kunnen bereiken
een gevoel dat ik er maar zelden heb gehad.

In het dorp van mijn jeugd
loop ik langs mijn herinneringen heen
zoek er de ziel van eenvoud lang vervlogen
die samen met mijn grootouders verdween
en beses: dit dorp heeft mij nooit gemogen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten