dinsdag 1 maart 2016

Hier en daar



Was ik daar geboren
ik was nu één van hen
vertwijfeld en verloren
op een pad dat ik niet ken

Toekomst stuk geschoten
Geen huis om terug te gaan
Weg naar Engeland gesloten
Enkel grens om voor te staan

Was ik daar geboren
dan was ik nu tot last
kwam ik geluk verstoren
van wie het beter past

De armen zijn dan dicht
waarin ik vluchten zou
ben ik ellende die ontwricht
ballast met kind en vrouw

Was ik daar geboren
ik zou ook willen leven
zonder bommen rond de oren
zonder leven te moeten geven

Met de wanhoop in de ogen
een vraag van mens tot mens
om het land binnen te mogen
dat paradijs met hoge grens

Maar ik ben hier geboren
en kijk met lede ogen aan
hoe de Europese ivoren toren
geen bruggen durft te slaan

Ik ben hier ooit geboren
Een speling van het lot
Een eeuw eerder geboren
dan was mijn hier even kapot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten