zaterdag 26 september 2020

We zijn wie we zijn

 We zijn wie we zijn

deels door de tijd
waarin we leven.
Maar zouden we
zo anders zijn
als ons een andere
tijd werd gegeven?
Die goede van toen
of die verre van de romeinen
zouden onze kleine kantjes van nu
dan logischerwijs weer verdwijnen.
Of is er voor ieder van ons
een tijd waarin hij
het beste past,
waarin een bepaald talent
een zege is en in alle andere
tijden verleer een last?
Of zijn we wie we zijn
los van de tijd waarin we leven
En zou ik dus ook als piraat
het liefst vanuit het kraaiennest
commentaar hebben gegeven
bij het bloed dat vloeit
en de verre dageraad
omdat doden mij
als mens niet boeit
en ik altijd liever aan woorden
de overwinning laat?
Of zou ik vechten
als een goede tegen de slechte,
want dat zit ook in mij,
en wie weet maakt een bepaalde tijd
dat in elk van ons wel vrij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten