woensdag 22 oktober 2014

Ken de kentering



Ik ken
de woorden die doen smelten
en de daden die doen dromen
Ik ken
de verlangens van een vrouw en
hoe er aan tegemoet te komen

Ik ken
de geheimen van het geld
deuren die het doet opengaan
Ik ken
de smaak van blind geweld
schaamte die ogen neer doet slaan

Ik ken
het gemak van zelfbedrog
en de angst om te verliezen
Ik ken
het pad van het evidente goede
de onmacht daarvoor te kiezen

Ik ken
de goden en hun zonden
het streven naar onsterfelijkheid
Ik ken
de geschiedenis en haar wonden
het falen van medemenselijkheid

Ik ken
de mens als weerloos wezen
vernieler van zijn eigen biotoop
Ik ken
de dieren en hoe ze ons vrezen
 in hun ogen ligt onze ijdele hoop

Ik ken
de kentering in een man
die plots alle kennis wil vergeten
Ik ken
de ontreddering na het besef
nooit ware wijsheid te hebben bezeten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten