vrijdag 31 oktober 2014

Belegen Verzen 1



Bang hart

Klop, overslag, klop en zucht
bonkend, blozend, bange hart
je omhelst, versmacht en vlucht
dwaas vogeltje waaruit alles start.

Oudjaar is het refrein

Net zoals alle verleden jaren
gaat het voorbije stof vergaren
op de zolder van vergleden tijd
nu het nieuwe wordt ingewijd
met beloften en oude dromen
om de dagen mee door te komen 
die hoe graag we het ook willen
amper van de vorige verschillen
omdat we blijven wie we zijn
oudjaar is gewoon ons refrein.

Gedichtendag

Gisteren gedichtendag. 
Mooie woorden, 
met diepe betekenissen
in vele herkenbare 
en ontroerende lagen gegoten 
en geserveerd met diepe 
doch breekbare stem.

Dat had ik je gisteren willen schenken
Maar het ging niet. 
Twee woorden: verkruimelde ballast. 

Jouw woorden. Krachtig en beeldrijk.
Mijn mond ademt een compliment 
en op je linkerschouder 
verkruimelt voor mijn ogen ballast.
Een sterk ontroerend beeld, 
door jouw tot leven gewekt, 
met twee vergeten woorden 
en een frêle linkerschouder.


Zwijgend en diep geraakt
las ik jou
gisteren op gedichtendag.

Eentje voor de nacht
Ik heb licht zien breken
en tranen zien bogen
tot gespiegeld verdriet
in haar regenbogenogen.

Gedichtendag 2
Gedichtendag is weer voorbij
poëzie mag weer in de kast
want soms brengt het je dichter bij
een waarheid die niet past.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten