vrijdag 31 oktober 2014

Belegen verzen 6



Padvinder
In ons hoofd is voldoende wijsheid
voor handen. Maar die zou moeten
gedeeld worden met onze voeten
vooraleer het tot verandering leidt.

Rilling
Ze zuchtte: "Alles van waarde
is weerloos," en ze staarde
roerloos naar het eigen geluk,
"Telkens ik het vat, valt het stuk."

Verzen
Dichten is een spel van woorden
maar zeker ook van lettergrepen
die moeten klinken als akkoorden
om te lezer mee te kunnen slepen.

Weet je
Wat maken wij ons zorgen
om mee te zijn met de tijd
terwijl geluk zit verborgen
in optimale onwetendheid.


Zoek maken
De tijd aan mijn zijde
wat is dat lang geleden
nu laat ik mij hier leiden
door paden platgetreden

Ochtenderectie
Met een trots rood aangelopen hoofd
kruipt hij uitgeslapen uit zijn schulp
als man die in eigen kunnen gelooft
hoewel geen vrouw riep om zijn hulp.

Oeverloos
Op de Dijle dobbert traag en doelloos
iemands gevouwen bootje van papier
dromen varen mee tussen het kroos
maar loden voeten houden me hier.

Muurbloempjes
Mannetjesputters en lichtekooien
zien muurbloempjes amper staan
tot de tijd haar schaduw zal gooien
en die laatsten vanzelf gloeien gaan.

Toegangsdeuren
 In het geheugen huizen er geuren
als vale polaroids uit de kindertijd
die plots je dag kunnen herkleuren
als zo één opnieuw de neus inglijdt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten