vrijdag 31 oktober 2014

Belegen verzen 4



Vrolijk vrouwenlied 2
Blij, blij, blij , blij
alles kan voor mij
en als het even toch niet kan
dan leun ik op mijn goede man
Blij, blij, blij, blij
er kan nog steeds iets bij.

Digitale glas
Omgeven door het gladde digitale glas
dreigen we nu alle voeling te verliezen
Geef de bevrijding van hoogpollig gras
die wat ons stoort weer uit laat niezen.

Stilleven
Wolken schuiven schier voorbij
als wollig fruit om naar te grijpen
In het hoge gras draait ze opzij
gelukzaligheid ligt in haar te rijpen.

Selectief geheugen
Van alle zinnen die hij ooit hoorde
was er één die eeuwige indruk liet
Moeders zo goedbedoelde woorden
Neen, mijn jongen, dat kun jij niet.


Ontwapening
Je hebt de kamer reeds lang verlaten
je rieten stoel kreunt zich in de plooi
ochtendgloed vervult de lege straten
water stroomt, er heerst weer dooi.

Ooglapjes
Het wonder van de kinderblik
zit hem in een anders voelen
van tijd en lucht, het ogenblik
ontvankelijk, nog zonder doelen.

Seizoenswissel
De zomer verdampt ongemerkt uit de huid
gekleurde bladeren dobberen in het bloed
Het spelend kind verwordt tot vaag geluid
een man die aarzelend zijn herfst begroet.

Penne I
Armen gekruist, klassiek gekleed
de witte wijn verschaalt hun stilte
Op tafel rust geen zichtbaar leed
maar in het hoofd rilt nanachtkilte.

Wachtend op de wind
Ik staar naar mijn trottoir
wat valt daar veel te vegen
het belegen stof wordt zwaar
en gaat op het heden wegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten