maandag 2 november 2015

Ik kijk graag

Ik kijk graag naar het leven
en hoe het wordt geleden
langs de randen van bijna
Hoe het wordt kleur gegeven
ondanks de onvolkomendheden
en hoe ik daar van te kijken sta


Ik kijk graag naar het opzetten van bomen
met geleende verhalen
en immer groeiende getallen
ook al zal eens de herfst komen
waarbij de grote woorden telkenmale
als herfstbladeren vallen

Ik kijk graag naar de mens
Speelbal van zichzelf en de anderen
op de golven van geluk en miserie
hoe een intrinsiek goede wens
tijdens de vervulling kan veranderen
blijft een onontrafeld mysterie

Ik kijk graag naar de natuur
hoe ze wars haar wetten stelt
voorbij de waan van de dag
Als een vader die in het avonduur
op de rooster telt
wie en wat morgen nog leven mag

Ik kijk graag naar wat is geweest
Het stromen en haperen van de tijd
Het kantelen van zwart naar wit
Hoe vergeten oude wonden geneest
en de strijd tegen zinloosheid
ons in de genen zit

Ik kijk graag bij het deemsterend licht
hoe scherpe randen vervagen
en verlangens vorm krijgen
Hoe het leven wordt gedicht
als we een geliefde vragen
aan je zijde te kijken en te zwijgen

Ik kijk graag af en toe met jouw ogen
gevoed vanuit een groter hart
en de wijsheid van een hard verleden
De schaduw nu over jou gebogen
is een nieuwe reis die start
in de eeuwige zoektocht naar tevreden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten